Atat de comun in zilele noastre, intalnit astazi in mai toate cladirile cu regim de inaltime peste 2 etaje , cabina sau platforma actionata prin cabluri de catre un motor provoaca multa nemultumire atunci cand nu functioneaza. V-ati dat seama probabil, ascensorul implineste curand 160 de ani.

Conform scrierilor lui Vitruvius, matematicianul grec Archimedes a creat un lift primitiv în anul 236 I.Hr. in Roma antica unde sub Colosseum, findca era se pare o retea subterana importanta de camere, custi speciale pentru animele si diverse  tuneluri prin care se transportau diverse lucruri necesare. La cateva intervale lifturi primitive erau puse in mişcare de sute de oameni folosindu-se de funii şi contragreutati. Pentru a creste spectaculozitatea, acestea  ridicau in arena gladiatori şi animale.

In anul1743 se pare ca Ludovic al XV-lea avea un lift primitiv numit “scaun zburător” Acesta fusese construit pentru a permite amantei sale sa aiba acces mai rapid la camerele lui de la etajul al treilea din Versailles. De asemenea, regele avea in castelul Choisy o “masa zburatoare” care permitea acestuia şi invitaţilor sai sa cineze fara sa fie întrerupti de servitori le etajul superior. La sunetul unui clopotel, o masa se ridica din bucătărie plina cu diferite preparate, tacamuri si toate cele necesare unei cine regale.

Ascensorul in evul mediu AIA Proiect

Ascensorul in evul mediu AIA Proiect

Tehnologia a fost rapid acceptata si de-a lungul timpului ascensorul a suferit mai multe imbunatatiri ajungand in zilele noastre sa trasporte greutati impresionante la inaltime mare , rapid si cu un nivel de zgomot incredibile de redus.

Dat fiind dezvoltarea pe verticala de la sfarsitul secolului 19, in Statele Unite a fost foarte apreciat si se spune ca primul ascensor comercial a fost folosit in New York-ul anilor 1857. Ulterior odata cu cresterea popularitatilor si a tehnologiei a aparu fratele mai mare a ascensorul ui, funicularul (primul instalat in 1962 la Lyon si circula pe o panta de 16 grade la o distanta de aproape 500m).

In diverse variante, ascensorul actionat manual sau pe baza diferitelor forte au fost gandite inca din secolul 15 dar adevarata revolutie a avut loc in 1878. Implementarea motorul electric a schimbat radical perceptia asupra acestei foarte importanta componenta a unei cladiri. În SUA printre primele coduri privind funcționarea ascensoarelor au fost cele introduse în 1914 (Boston), 1916 (California) și 1918 (New York City). Codul din 1918 din New York City restricționa viteza la 700 picioare/minut (cca 213 m/minut), dar în 1931 această restricție a fost revizuită pentru a putea instala ascensoare cu viteza de 1000 picioare/minut (cca 304 m/minut) în Empire State Building

Elisha Otis Demonstrating Elevator

Elisha Graves Otis demonstreaza cum functioneaza primul ascensor in Crystal Palace, New York City, 1853.

.

Dezvoltarea continua a ascensorul ui a schimbat in profunzime arhitectura cladirilor si a oraselor, prin transformarea cladirilor foarte inalte in unele accesibile si practice, care sa poata fi locuite sau vizitate fara un efort de a ajunge la etajele superioare. Avansul tehnologic din preajma celui de-al Doilea Razboi Mondial a dus la aparitia unor modificari majore in ceea ce priveste insalarea ascensorul ui, dar si a design-ului, echipamentul a devenit computerizat, lucru care a dus la cresterea eficientei operationale a unui ascensordin cladirile foarte inalte. Un asemenea echipament, care a devenit disponibil incepand cu anul 1948, a facut posibila programarea ascensorului de persoane, pentru a evita aglomerarile matinale, si a dus la eliminarea necesitatea unui personal care sa actioneze ascensorul. In scurt timp, intreaga operare a unui lift a fost complet automatizata si la indemana ricarui utilizator. Turnurile gemene, din New York, de exemplu, asa numitele “World Trade Center”, care aveau un numar impresionant de etaje (110), erau prevazute cu 244 de ascensoare, cu o capacitate de ridicare de 4500 de kilograme, la o viteza de 488 de metri pe minut. O alta cladire, la fel de inalta, Sears-Roebuck, din New York, este dotata cu 109 ascensoare, care ating o viteza de deplasare de 550 de metri pe minut.

ThyssenKrupp ascensorul MULTI-System Design

ThyssenKrupp ascensorul MULTI-System Design

Ascensorul traditional se pare ca va avea o provocare pana la sfarsitul acestui deceniu. O tehnologie cu totul noua dar momentan de 5 ori mai scumpa se va implementa de catre dezvoltatorul imobiliar OVG Real Estate in turnul East Side din Berlin. Acesta este estimat ca va fi dat in folosinta in 2019.

Noul sistem deschide calea unui nou tip de proiect de arhitectura deoarece are ca inovatie posibilitatea de a se deplasa atat pe verticala dar si pe orizontala iar aceasta va aduce noi oportunitati in proiectarea cladirilor. Eficientizarea consumului si implicit scaderea amprentei de carbon a utilizarii aduce sistemul Multi mai aproape de clasicul metrou de data asta in interiorul unei cladiri. Impresionant este faptul ca in acelasi timp vor putea circula mai multe cabine pe acelasi traseu denumit bucla.

Asteptam cu interes sa vedem cum va evolua tehnologia in acest domeniu decisiv in proiectarea de arhitectura a cladirilor si determinanta in evolutia oraselor. Cum va arata ascensorul viitorului ramane de vazut, sa-i spunem simplu: Mobilitate in multiple posibilitati. Vom vedea in viitoare proiecte case – locuinte colective sau impreuna cu alte functiuni (comercial, birouri, etc.).

Ascensorul viitorului

Ascensorul viitorului